Tuesday 11 December 2012

PERISTIWA HAJATUL ASWAD

MAKA dengan rahmat Allah, menjadi lunaklah hati engkau (ya Muhammad) terhadap mereka. Kalau sekiranya engkau berbudi jahat, berhati kasar, nescaya bercerai-berailah mereka menjauhi engkau, maka maafkanlah mereka dan minta ampunlah untuk mereka dan bermesyuaratlah dengan mereka tentang urusan itu. Apabila engkau telah bercita-cita (yang tetap), maka bertawakallah kepada Allah s.w.t.. Sesungguhnya Allah s.w.t. mengasihi orang-orang yang bertawakal. (Ali Imran: 159)

KETIKA Nabi Muhammad s.a.w. berusia dalam lingkungan awal 30-an, kota Mekah pernah dilanda banjir besar. Banjir besar itu telah menyebabkan sebahagian daripada Kaabah runtuh.

Setelah banjir surut, orang Quraisy membina Kaabah semula. Rasulullah juga menolong mereka.

Semasa bekerja membina Kaabah, semua suku kaum Quraisy bekerja bersama, sedangkan mereka sering bertelagah sebelum ini. Mereka bersama-sama membina Kaabah yang rosak itu. Apabila siap, semua pihak mula berselisih faham. Setiap suku berebut hendak meletakkan Hajarul Aswad di tempat asalnya.

“Suku akulah yang paling suci. Hajarul Aswad adalah batu suci. Jadi akulah yang layak meletakkan batu itu ke tempatnya,” kata salah seorang ketua suku kaum Quraisy dengan lantang. 

“Tak boleh!” Tingkah yang lain. “Kaum aku tinggal lebih dekat dengan Kaabah. Maka kamilah yang layak.”

“Kami pun ada hak juga,” jerit suku kaum yang lain pula.

Perselisihan itu makin melarat. Hampir-hampir sahaja suku kaum itu hendak berperang sesama sendiri. Ketua-ketua mereka segera berbincang mencari jalan penyelesaian. Tiba-tiba bangun seorang lelaki bernama Huzaifah.

“Aku cadangkan supaya kita pilih seseorang. Orang itu akan memilih suku mana yang layak untuk meletakkan Hajarul Aswad,” cadang Huzaifah.

“Bagus cadangan itu, tapi kita hendak pilih siapa?” tanya seorang ketua suku.

“Apa susah, kita pilih saja salah seorang daripada kita.”

“Eh, mana boleh!,” tingkah Huzaifah.

“Kalau kita pilih daripada kalangan kita, tentulah tidak adil. Apa kata kalau kita suruh orang lain. Pagi esok sesiapa yang pertama memasuki Kaabah, dialah yang akan memilih suku mana yang layak untuk meletakkan Hajarul Aswad,” cadang Huzaifah.

Cadangan Huzaifah itu dipersetujui oleh semua yang ada di situ. Keesokkan harinya, ketua-ketua kaum itu bersembunyi untuk melihat siapakah yang mula-mula memasuki Kaabah.

Tidak lama kemudian, seorang lelaki menuju ke Kaabah. Ketika itu hari masih terlalu awal dan kebanyakan penduduk Mekah masih tidur.

“Eh, itu macam Muhammad!” kata seorang ketua suku.

“Ya, benar. Nampaknya kita bertuah kerana orang yang kita nantikan adalah orang yang boleh kita percayai,” sahut yang lain.

Kemudian mereka mendapatkan Rasulullah dan mengadu masalah mereka. Baginda Rasulullah berfikir sejenak, lalu membentangkan serban Baginda. 

Baginda mengambil batu Hajarul Aswad dan meletakkan ke atas serbannya. Semua ketua suku diminta memegang tiap-tiap hujung serban itu.

Setelah itu, Rasulullah menyuruh mereka mengangkat serban itu bersama-sama. Apabila sampai di tempatnya. Rasulullah sendiri meletakkan Hajarul Aswad itu di tempat asalnya.

Cara Rasulullah itu sangat adil. Semua suku kaum itu sangat berpuas hati. Mereka memuji-muji kebijaksanaan Rasulullah. 

Baginda sedar bahawa mereka sangat gembira. Baginda berharap suku-suku kaum Quraisy itu akan terus berbaik-baik dan tidak bergaduh lagi.

PENGAJARAN


*Sesuatu perkara penting hendaklah dibincangkan bersama, sebelum keputusan dibuat.

*Apabila sesuatu hal tidak dapat diselesaikan dan menemui jalan buntu, hendaklah perkara itu dirujuk kepada orang yang lebih arif.

SUMBER:- Halaqah.Net

No comments:

Post a Comment